بررسی جامع موتورسیکلت های انژکتوری
موتورنا | موتورسیکلت انژکتوری نوعی موتورسیکلت است که برای تزریق سوخت به جای کاربراتور از سیستم انژکتور استفاده میکند. سیستم انژکتور در موتورسیکلت باعث کاهش مصرف سوخت و بهبود کارایی موتور میشود. اما موتورسیکلت انژکتوری یا کاربراتوری؟ کدام را انتخاب میکنید؟
در این مقاله که برگرفته از مجله موتور کبیر است، میخواهیم به بررسی کامل موتورسیکلت های انژکتوری بپردازیم. با ما همراه باشید.
موتورسیکلت انژکتوری چیست؟
انژکتور، درحقیقت، یک سیستم مکانیکی – الکترونیکی است که وظیفه انتقال سوخت به صورت پاششی را به درون سیلندر برعهده دارد و برای انجام این وظیفه از کامپیوتر یا سیستم ECU کمک میگیرد؛ اما ECU موتور سیکلت چیست؟ ECU واحدی است که کنترل الکترونیکی موتور انژکتوری را برعهده دارد.
ECU اطلاعات گوناگون مانند موارد زیر را دریافت میکند و دستورهای لازم را میدهد:
- دور موتور
- فشار هوا
- دمای موتور
سوخترسانی در موتورسیکلت انژکتوری
در سیستم انژکتوری ابتدا بنزین با کمک پمپ از باک کشیده میشود و با فشار و سرعت ثابت به انژکتور انتقال پیدا میکند. وقتی سوخت به محفظه انژکتور وارد شد، سوزن انژکتور به سمت بالا میرود و سوخت به موتور وارد میشود. در همین حین، انژکتور سوخت را به اندازه بهینه و مشخص با هوا ترکیب میکند.
اختلال در این پروسه سوخترسانی موتورهای انژکتوری، میتواند باعث ایجاد ریپ زدن شود. برای جلوگیری از پیش آمد چنین اختلالی، پیشنهاد میکنیم «علت ریپ زدن موتور انژکتوری در دور بالا» را مطالعه فرمایید.
بخشهای سیستم سوخترسانی موتورسیکلت انژکتوری
- ورودی سوخت
- بدنه
- فیلتر بنزین
- فنر برگشتدهنده
- خروجی سوخت
- سوزن انژکتور
- درپوش محافظ
مزایای موتورسیکلت های انژکتوری
در این بخش میخواهیم مزایای موتورسیکلتهای انژکتوری را لیست کنیم و به بررسی این مزایا بپردازیم.
بهبود کارایی و عملکرد
یکی از مهمترین مزایای موتورسیکلت های انژکتوری بهبود کارایی و عملکرد است. سیستمهای انژکتوری میتوانند مقادیر دقیقی از سوخت را به موتور برسانند. درنتیجه، تحویل نیرو و احتراق بهتری دارند. این امر به افزایش گشتاور و اسب بخار هم منجر میشود و کاهش مصرف سوخت را به دنبال دارد.
بنابراین، این امکان برایتان فراهم است که مسیرهای طولانیتر را با یک مخزن بنزین طی کنید. چه در حال گشتوگذار در بزرگراهها باشید و چه در حال مانور دادن در خیابانها، موتورسیکلت های انژکتوری، تجربه سواری هیجانانگیز و راحتی را ارائه میدهند.
عملکرد قابل اطمینان و روان
موتورسیکلتهای انژکتوری روان هستند و علمکرد قابل اطمینان و دقت بالایی دارند. سیستم اندازهگیری دقیق الکترونیکی در موتورسیکلتهای انژکتوری باعث کاهش مصرف سوخت میشود.
باید اضافه کنیم استفاده از سیستم انژکتوری در موتور سیکلت، ضربات و ارتعاشات موتور را هم کمتر میکند و درنتیجه، راننده تجربه بهتر و راحتتری از موتورسواری خواهد داشت.
همچنین، برخلاف موتورسیکلتهای کاربراتوری که تحت تأثیر تغییرات دما و شیب کوه یا بیابان قرار میگیرند، موتورسیکلت های انژکتوری بدون اثرپذیری از عوامل خارجی، عمل میکنند.
اگرچه موتور انژکتوری عملکردی قابل اطمینان دارد، باید در نگهداری موتورسیکلت انژکتوری دقت کرد؛ برای مثال، ازآنجاکه بهشدت عملکرد موتور انژکتوری به باطری مرتبط است، حتماً باید باطری مناسبی انتخاب کنید. همچنین، این موتورها نباید با فشار آب زیاد در کارواش شسته شود چراکه امکان دارد آب به سیستم آنها نفوذ کرده و خرابی به بار بیاورد.
آثار زیستمحیطی
با تنظیم دقیق مخلوط سوخت و هوا در موتورهای انژکتوری، آلایندههای اگزوز کاهش مییابد. این روزها دولتها مقررات سختگیرانهای برای جلوگیری از انتشار گازهای گلخانهای دارند.
مطالعات نشان میدهد کاربراتور با احتراق ناقص به ایجاد آلودگی بیشتر منجر میشود. استفاده از موتورسیکلت های انژکتوری میتواند به میزان زیادی از افزایش گازهای گلخانهای پیشگیری کند.
حجم ثابت هوای ورودی
سیستم انژکتوری در موتورسیکلت باعث میشود حجم نسبتاً ثابتی از هوا وارد موتور شود. همین امر به بهبود کارایی و عملکرد موتورسیکلت کمک میکند.
جدول مقایسه موتور انژکتوری و کاربراتوری
موتور انژکتوری | موتور کاربراتوری |
برای تعمیر به ابزارهای خاصی نیاز دارد. | تعمیر قطعات موتور کاربراتوری آسان است. |
وقتی موتور با مشکل مواجه میشود، اغلب ریپ میزند. | تولید کاربراتور در مقایسه با انژکتور هزینه کمتری دارد. |
برای جلوگیری از خرابی انژکتور باید از صافی مخصوص بنزین استفاده شود. | در صورت خرابشدن موتور کاربراتوری برای تعمیر به تجهیزات خاصی نیاز ندارید. |
موتور انژکتوری لرزش کمتری دارد. | هزینه تعمیرات موتور کاربراتوری کمتر است. |
کارایی و بازدهی موتورسیکلت انژکتوری در مقایسه با موتورسیکت کاربراتوری بیشتر است. | ممکن است با خفگی کاربراتور مواجه شوید. |
آلایندگی هوای کمتری نسبت به موتور کاربراتوری دارد. | سیستمی برای بازگشت سوخت ندارد. |
به ساسات (دریچه هوای کاربراتور) برای عملکرد مناسب و درست موتورسیکلت نیاز ندارد. | نسبت به موتور انژکتوری محیط زیست را بیشتر آلوده میکند. |
هوا بهطور بهینه و صحیح با سوخت ترکیب میشود. | تنظیم سیستم جرقهزنی در موتور کاربراتوری دشوار است. |
سخن پایانی
در این مقاله به بررسی موتورسیکلت انژکتوری پرداختیم. درکل، کاربراتور و انژکتور هردو سیستمهایی برای تأمین سوخت موتور در موتورسیکلت هستند. البته انژکتور در مقایسه با کاربراتور جدیدتر است.
در موتورسیکلت انژکتوری به جای استفاده از کاربراتور، با استفاده از سیستم انژکتور، سوخت به موتور تزریق میشود. اما در موتورسیکلت کاربراتوری، کاربراتور ابتدا هوا و سوخت را باهم ترکیب میکند و بعد آن را به موتور انتقال میدهد؛ بنابراین، کاربراتور در سیستم سوخترسانی کاربراتوری مهمترین قطعه محسوب میشود که وظیفه آن ایجاد ترکیبی مناسب از سوخت و هواست.
اما موتور انژکتور بهتر است یا کاربراتور؟ باید بگوییم موتورسیکلت انژکتوری به دلیل مصرف سوخت کمتر نسبت به کاربراتوری بهتر است. موتورسیکلت کاربراتوری در مقایسه با موتورسیکلت انژکتوری میزان مصرف سوخت بالاتری دارد و هوا را هم بیشتر آلوده میکند.