«موتورسیکلت فرسوده» عامل اصلی آلودگی تهران
آلودگی هوای استان تهران، درحالی آبان، آذر و دی ماه هرسال به یکی از مهم ترین مباحث این استان تبدیل می شود، که استاندار تهران موتورسیکلت های فرسوده را متهم اصلی این آلایندگی دانسته است.
موتورنا | محمدصادق معتمدیان، استاندار تهران و نماینده عالی دولت در این استان که در دولت دوازدهم استاندار استانهای خراسان رضوی و خراسان جنوبی و در دولت سیزدهم نیز استاندار آذربایجان غربی بوده است، میگوید: موتورسیکلتهای فرسوده بیشترین نقش را در آلودگی هوای پایتخت دارند.
او که در جلسه کارگروه اضطرار آلودگی هوای استان تهران سخن می گفته افزوده است: نباید به سادگی از کنار آلایندگیهای موتورسیکلتهای فرسوده گذشت.
استاندار تهران از عملکرد دستگاههای مسئول در قانون هوای پاک انتقاد میکند و میگوید: قانون هوای پاک دارای ۳۴ ماده و ۱۴ آئین نامه اجرایی است و اگر به درستی اجرا شود، کمک زیادی به کاهش آلودگی هوا میکند.
وی در اظهاراتی که مشخص نیست، چقدر تضمین اجرایی شدن داشته تاکید کرده است: موانع و مشکلات موجود بر راه اسقاط موتورسیکلتهای فرسوده بررسی و تدابیر لازم اتخاذ شود.
این سخنان معتمدیان در حالی بیان میشود که علیرضا فخاری استاندار سابق تهران نیز ۲۸ آبان ۱۴۰۲ در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوا استان تهران ضمن انتقاد از عدم پیگیری جدی موارد مربوط به آلودگی هوا در طول سال گفته بود: همواره فصل سرما توأم با پدیده وارونگی دما و افزایش غلظت آلایندهها بوده است و مسئولین باید در طول سال برنامههای مؤثر در راستای کاهش میزان آلایندهها را تدوین و در فصل سرما آن را اجرا کنند.
فخاری تعطیلی واحدهای آموزشی، صنعتی و تولیدی را همراه با چالشهای جبران ناپذیری عنوان و تاکید کرده بود: دستگاههای متولی و مسئول با جدیت بیشتر و اولویت قرار دادن موضوع آلودگی، نسبت به انجام وظایف ذاتی و قانونی خود در این مورد اقدام کنند.