بومیسازی موتورسیکلت الکتریکی توسط شرکت دانشبنیان تیزرو الکتریک جوان
مهندسین شرکت دانشبنیان تیزرو الکتریک جوان در راستای کاهش آلودگی محیط زیست موتورسیکلت الکتریکی با قابلیت شارژ سریع را طراحی و تولید کردند.
موتورنا | به نقل از خبرگزاری علم و فناوری؛ طبق مطالعات انجام شده در شرکت کنترل کیفیت هوای تهران بیش از ۸۰ درصد از آلودگی هوای تهران مربوط به وسایل نقلیه متحرک است. از میان وسایل نقلیه متحرک، موتورسیکلتها سهم بیشتری در آلودگی هوا دارند. تقریبا ۶ درصد سفرهای تهران با موتورسیکلت صورت میپذیرید و بیش از ۲۵ درصد آلودگی هوا و ۴۹ درصد از آلودگی صوتی شهر تهران ناشی از تردد موتورسیکلتها است.
بر اساس آمار، فقط در تهران دو و نیم میلیون موتورسیکلت در حال تردد هستند، حدود نیمی از آمار موتورسیکلتهای در حال تردد در شهر تهران، روزانه ۹۰ کیلومتر مسافت طی میکنند که با طی این مسافت، هر موتورسیکلت در روز حدود ۲ کیلوگرم آلاینده کربن مونوکسید تولید میکند، امروزه با توسعه تکنولوژی از روشهای زیادی برای پیشگیری از آلودگی هوا استفاده میشود که در سالهای اخیر نیز موتورسیکلتهای برقی در مدلهای مختلف تولید شدند که دارای باتری قابل شارژ هستند.
بومی سازی موتورسیکلت برقی توسط شرکت دانشبنیان تیزرو الکتریک جوان
مبتکران شرکت دانشبنیان تیزرو الکتریک جوان برای رفع این معضل و کاهش آلودگی هوای کلان شهرها بهویژه شهر تهران موتورسیکلت برقی را که نقش مهمی در کاهش آلودگی محیط زیست و صوتی دارند را بومیسازی کردهاند و معتقد هستند که دولت و شهردار اصلیترین حامی در جایگزینی موتورهای برقی بر موتورهای بنزینی و کاهش آلودگی محیط زیست هستند.
وحید احمدی مدیر مرکز رشد شهدای خلیج فارس و سرپرست تیم تولیدکننده موتورسیکلت برقی، گفت: موتورسیکلت برقی به موتورهایی گفته میشود که سوخت آنها به جای بنزین، برق است که برق مورد نیاز آن نیز از طریق باتری تامین میشود که چون دودی تولید نمیکند در نتیجه هوا آلوده نمیشود.
شرکت دانشبنیان تیزرو الکتریک جوان برای موتورهای ایرانی برنامه دارد
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه موتور برقی طراحی شده شرکت با قطعات موجود در داخل طراحی شده است، قابلیت این را دارد که روی تمام موتورهای بومی کشور طراحی و از آن استفاده شود.
سرپرست تیم سازنده موتورسیکلت الکتریکی، طراحی و بومیسازی باتری، درایور (کنترل کننده دور موتور) و الکتروموتور توسط مهندسین این شرکت دانشبنیان را از ویژگیهای این موتورسیکلت برقی برشمرد و افزود: این موتور هم برای تولیدکننده بهصرفه است و هم برای مصرف کننده؛ تولیدکننده دیگر نیاز مجدد به تولید قطعات ظاهری و عرضهی آن را ندارد و مصرف کننده نیز به راحتی میتواند به قطعات دسترسی پیدا کند.
ابتکار شرکت دانشبنیان تیزرو الکتریک جوان برای همه ایران
احمدی اظهار کرد: قطعات موتورهای چینی منحصر به فرد و وابسطه به یک موتور است که اگر قطعه کاملا شبیه آن قطعه نباشد نمیتوان از آن موتور استفاده کرد اما قطعات موتور ما منحصر به فرد نیست و در هر جای ایران قابلیت دسترسی به قطعات را دارد.
وی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین مزایای موتور سیکلتهای برقی، کاهش آلودگی هواست، تصریح کرد: آلودگی هوا تاثیر مستقیمی در سلامت افراد و جامعه دارد.
کاهش آلودگی هوا با موتور برقی
مدیر مرکز رشد شهدای خلیج فارس خاطرنشان کرد: موتور سیکلتهای برقی از انرژی الکتریسیته استفاده میکنند؛ در نتیجه علاوه بر کاهش آلودگی هوا و آلودگی صوتی، با استفاده از برق، هزینه سوخت را کمتر میکند و مسافت طولانیتری را طی میکند.
این مخترع جوان بسیجی هزینههای نگهداری پایین را از دیگر مزایای موتورسیکلتهای برقی نسبت به موتورسیکلتهای بنزینی برشمرد و افزود: برای نگهداری موتورسیکلتهای بنزینی باید هزینه زیادی صرف تعمیر، سرویس موتور، تعویض روغن، خرید شمع، بنزین و … کرد اما با توجه به اینکه موتور سیکلت برقی این هزینهها را ندارد به راحتی میتوان در هر مکانی که به برق دسترسی باشد آن را شارژ کرد.
زمان شارژ و حرکت موتور برقی شرکت دانشبنیان تیزرو الکتریک جوان
احمدی با بیان اینکه موتورالکتریکی این موتورسیکلت ۴ کیلو وات است که کمتر از ۳ ساعت زمان میبرد تا شارژ شود و با هر بار شارژ آن، ۱۰۵ کیلومتر میتوان پیمایش داشت، گفت: مهندسین شرکت، الکتروموتور یا موتورالکتریکیهایی از ۳ کیلو وات تا ۱۰ کیلو وات را نیز طراحی و بومیسازی کردهاند.
وی در خصوص زمان ارائه آن به بازار گفت: با وجود مزیتهای موتورسیکلت برقی نسبت به موتورسیکلت بنزینی تا زمانی که استفاده از موتورسیکلت برقی فرهنگ سازی نشود و مردم با آن آشنا نشوند، ارائه آن ممکن نیست چون اگر مصرف کننده از برق پارکینگ منزل برای شارژ آن استفاده کند ساکنین ساختمان فکر میکنند که برق زیادی را برای شارژ مصرف کرده است و مطمئنا موتورسوار دچار مشکل میشود، در صورتی که این موتورسیکلت کم مصرف است و اگر شهرداری مکانی را برای شارژ آن تهیه کنند و یا سوبسیدی (یارانه) را برای آن در نظر بگیرد به عنوان مثال ۵ درصد برق ساختمان را پرداخت کند که با این کار بار روانی مصرف برق برداشته شده و این صنعت شکوفا میشود.
بازدید شهردار تهران از غرفه شرکت دانشبنیان تیزرو الکتریک جوان
در بازدید علیرضا زاکانی شهردار تهران از نمایشگاه حمل و نقل پاک، احمدی سرپرست تیم تولیدکننده موتورسیکلت برقی ضمن ارائه موتورسیکلت برقی پیشنهادی در خصوص حمایت از تولید این موتور برقی به شهردار داد و گفت: اگر در راستای فرهنگسازی استفاده از موتورسیکلت برقی به عنوان مثال طرح تشویقی قرار دهند تا شخصی که موتورسیکلت برقی خریداری میکند سهمیه کارت سوخت موتور سوختی (۳۰ لیتر سهمیه بنزین در ماه) به عنوان یک سهام به وی داده شود که اگر این سهام روی سکوی دریا به فروش برسد، در ماه ۹۰۰ هزار تومان میشود چون قیمت جهانی یک لیتر بنزین روی دریا یک دلار (تقریبا ۳۰ هزار تومان) است که شخص با این امتیاز در ماه هم میتواند حدود یک میلیون تومان درآمدزایی داشته باشد و هم در کاهش آلودگی محیط زیست موثر باشد.
مشخصات فنی موتورسیکلت برقی گروه صنعتی تیزرو الکتریک جوان:
- بیشینهی سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت
- پیمایش بیش از ۱۰۵ کیلومتر
- موتور براشلس
- باتری لیتیوم-یون
- زمان شارژ کمتر از ۳ ساعت
- ترمز جلو دیسک/ عقب دیسک
- وزن موتور (بدون باتری) ۶۳ کیلوگرم
- سیستم تعلیق جلو و عقب هیدرولیک
- چراغ جلو LED سهوضعیته
- دارای ۳ کلاس سرعتی
- توان حمل ۲۵۰ کیلوگرم
- جنس بدنه فولاد