اخبار ایران

قم در محاصره موتورسیکلت‌ها!

استان قم با وجود حدود ۳۵۰ هزار موتورسیکلت و آمار بالای تصادفات فوتی و جرحی مربوط به این وسیله نقلیه وضعیت نگران کننده ای دارد.

موتورنا | بر اساس اعلام پلیس راهنمایی و رانندگی، استان قم همواره در سال‌های اخیر در بین سه استان دارای بیشترین موتورسیکلت و موتورسوار بوده است و بنا بر اعلام پلیس راهور قم در حال حاضر ۳۱۰ هزار موتورسیکلت در این استان به صورت رسمی در سامانه ثبت شده‌اند، اما تعداد موتورسیکلت‌هایی که در این شهر تردد می‌کنند به ۳۵۰ هزار دستگاه نیز می‌رسد و این در حالی است که سالانه ۳ درصد بر تعداد موتورسیکلت‌های شماره گذاری شده در استان قم اضافه می‌شود.

این تعداد موتور سیکلت در استان قم نشان می‌دهد که به ازای هر ۵ نفر یک موتور در این شهر تردد می‌کنند که آمار بسیار بالا و قابل توجهی است. به طور میانگین روزانه بین ۳۰ تا ۳۵ فقره تصادف موتورسیکلت در قم رخ می‌دهد که در نتیجه ۳۵ تا ۴۰ نفر مصدوم یا مجروح می‌شوند.

بر اساس آمار پزشکی قانون در ۷ ماهه نخست امسال ۱۵ فوتی بر اثر تصادف با موتورسیکلت جان خود را از دست داده‌اند که ۳ نفر از آنان زیر ۱۸ سال بودند که این آمار ۱۹ نفر در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته و در سال قبل ۳۳ نفر در تصادفات موتورسیکلت جان باختند.

همچنین در ۷ ماه نخست امسال ۲۵۸۰ نفر در تصادفات موتورسیکلت مجروح شدند که از این تعداد ۱۰ درصد دچار آسیب‌های دائمی شده که اغلب آنان از ۱۴ تا ۲۴ سال سن دارند.

حدود ۱۰ درصد از موتورسیکلت سواران قمی دارای بیمه هستند

از سویی دیگر آمارها نشان می‌دهد که تنها حدود ۱۰ درصد از موتورسیکلت سواران دارای بیمه هستند و در صورت بروز تصادفات احتمالی هزینه‌ها و مشکلات متعدد درمانی و مسائل حقوقی نیز گریان آنان را خواهد گرفت.

اورژانس قم می‌گوید ،۵۰ درصد مصدومان ترافیکی در شهر قم مربوط به راکبان موتورسیکلت است۵۰ درصد مصدومان ترافیکی در شهر قم مربوط به راکبان موتورسیکلت است و در ۶۷ درصد از تصادفات سطح شهر قم، موتورسیکلت‌ها درگیر هستند و ۳۳ درصد تصادفات نیز مربوط به سایر وسایل نقلیه است.

در مجموع این آمارها نشان می‌دهد در حوزه تردد موتوسیکلت سواران و تصادفات این بخش در شهر قم، شرایط نامساعد و یا شاید هم بحرانی است که برای کاهش و پیشگیری از این تصادفات باید ابعاد مختلفی را مورد بررسی قرار داد.

عدم آموزش‌های لازم از سوی راکبان موتورسیکلت و نداشتن گواهینامه، نبود حساسیت‌های لازم از طرف خانواده‌ها در زمینه سوار شدن نوجوانان و جوانان بر موتور، وجود برخی نقاط حادثه خیر و عدم رعایت اصولی ایمنی در رانندگی از جمله مهمترین مواردی است که در نهایت آمار شهر قم در این زمینه را بالا برده است.

بسیاری از راکبان موتورسیکلت در قم اغلب کم سن و سال هستند و امروز در مقابل بسیاری از مدارس پسرانه به خصوص در مقاطع متوسطه و دبیرستان شاهد پارک موتورسیکلت‌های دانش آموزانی هستیم که هنوز به سن قانونی برای دریافت گواهینامه نرسیده‌اند و از سویی دیگر از کلاه ایمنی نیز استفاده نمی‌کنند.

استان قم در تصادفات منجر به فوت و جرح در حوزه موتورسیکلت وضعیت مناسبی ندارد

سرهنگ غلامرضا صدفی گفت: بر اساس آمار پزشکی قانونی در موضوع تصادفات منجر به فوت و جرح در حوزه موتورسیکلت، استان قم وضعیت مناسبی نداریم.

رئیس پلیس راهور استان قم با اشاره به آمار تصادفات از سال ۱۴۰۰ تا ۷ ماهه نخست سال جاری افزود: مجموعه تصادفات رخ داده در سال ۱۴۰۰ در شهر قم به علاوه شهر کهک، جعفریه، سلفچگان و قنوات ۹۶ نفر بوده است که از این تعداد ۵۱ نفر؛ حدود ۵۰ درصد موتوسیکلت سوار بودند.

سرهنگ صدفی عنوان کرد: جای تأسف اینجاست که ۴۶ نفر از فوتی‌های تصادفات موتورسیکلت در سال ۱۴۰۰ زیر ۱۸ سال بوده است.

وی گفت: آمار مجروحان تصادفات در سال ۱۴۰۰ به تعداد ۴۴۸۱ نفر در حوزه موتور سیکلت بوده که این تعداد آمار بالایی است.

رئیس پلیس راهور استان قم همچنین ابراز کرد: در سال ۱۴۰۰ با روند افزایش تصادفات منجر به فوت در شهرستان‌ها نیز مواجه بودیم که تعداد ۱۱۴ نفر بوده است و از این تعداد ۵۱ نفر از آنان مربوط به راکبین موتور سیکلت بوده که ۴۹ نفر زیر ۱۸ سال سن داشتند.

وی در ادامه با اشاره به آمار فوتی‌های تصادفات راکبان موتورسیکلت در سال ۱۴۰۲ گفت: در این سال ۱۱۵ تصادف منجر به فوت داشته‌ایم که از این تعداد ۴۲ نفر راکب موتور سیکلت بوده است.

سرهنگ صدفی افزود: اقداماتی در سال گذشته در حوزه کاهش تصادفات منجر به فوت موتورسیکلت در استان قم انجام شده و شاهد روند کاهشی در این موضوع بودیم که این آمار در ۷ ماهه نخست امسال نیز ادامه دارد.

وی بیان کرد: در ۷ ماهه نخست سال جاری آمار تصادفات منجر به فوت بر اساس اعلام پزشکی قانونی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با کاهش ۳۱ درصدی معادل ۲۲ نفر مواجه بوده که از این تعداد ۱۵ نفر راکب موتورسیکلت بوده‌اند و ۱۲ نفر از آنان زیر ۱۸ سال سن داشتند.

۳۱۰ هزار موتورسیکلت به صورت رسمی ثبت شده است

وی بیان کرد: در سامانه شماره گذاری استان قم ۳۱۰ هزار موتورسیکلت به صورت رسمی ثبت شده که البته ممکن است چندین هزار دستگاه موتورسیکلت حاضر در شهر قم نیز خارج از استان شماره گذاری شده باشند و احتمال تردد موتورهای بدون پلاک نیز وجود دارد.

رئیس پلیس راهور استان قم در ادامه عنوان کرد: در جلوی مدارس پارکینگ موتورسیکلت احداث نمی‌شوددر جلوی مدارس پارکینگ موتورسیکلت احداث نمی‌شود؛ بلکه آنچه امروز شاهد آن هستیم موضوع ساماندهی پارک موتورسیکلت است که اسم آن را نمی‌توان پارکینگ گذاشت و اگر موتورسیکلت‌های ورودی به مدارس مرتب پارک نشوند؛ این امر منجر به بی نظمی و مشکلات خاص در آن منطقه خواهد شد.

سرهنگ صدفی با بیان اینکه نباید از نقش خانواده‌ها در موضوع سوارشدن دانش آموزان بر موتورسیکلت غافل شد و خانواده‌ها در این زمینه باید دقت لازم را داشته باشند و احساس خطر کنند افزود: اگر بخواهیم موضوع کاهش تصادفات موتورسیکلت در شهر قم را ساماندهی کنیم؛ باید احساس خطر را در خانواده‌ها بالا ببریم و نباید اجازه داد؛ فرزندانی که گواهینامه ندارند و حتی به سن قانونی برای دریافت گواهینامه نرسیدند، از این وسیله نقلیه استفاده کنند.

وی عنوان کرد: کارشناسان ما این آمادگی را دارند که در تمامی مدارس سطح استان قم و در جمع دانش‌آموزان و اولیا و مربیان حضور یابند و برای کاهش آمار تصادفات؛ آموزش‌های لازم را ارائه دهند که این آموزش‌ها در حال حاضر در مدارس قم به خصوص در مقطع تحصیلی دبیرستان در حال انجام است.

اقدامات فرهنگی قطعاً تأثیر صددرصدی در کاهش تصادفات دارد

رئیس پلیس راهور استان قم تصریح کرد: اقدامات فرهنگی قطعاً تأثیر صددرصدی در کاهش تصادفات دارد و اتوبوسی آموزشی که در قم برای آموزش فرهنگ ترافیکی راه اندازی شده؛ برای نخستین بار در کشور بوده و استان‌های دیگر نیز از آن الگو برداری کرده‌اند.

سرهنگ صدفی در ادامه با بیان اینکه در سال‌های گذشته موتورسیکلت‌ها توقیف می‌شدند و این اموال مردم به پارکینگ‌ها انتقال داده می‌شد افزود: هم اکنون ۷ هزار دستگاه موتورسیکلت توقیفی در استان قم وجود دارد که کسی دنبال آن نمی‌آید و بلاصاحب هستند.

وی اضافه کرد: بالغ بر ۱۰ هزار موتورسیکلت بلاصاحب موجود در پارکینگ‌های استان قم تحویل ستاد اجرایی فرمان امام داده شد تا پارکینگ‌های ما از این وضعیت خارج شوند و عدم مراجعه افراد برای ترخیص موتورسیکلت، نشان می‌دهد توقیف موتورسیکلت برای برخی افراد اهمیتی ندارد و به راحتی و صورت قسطی موتورسیکلت دیگری تهیه می‌کنند.

رئیس پلیس راهور استان قم تاکید کرد: باید بررسی شود تولید موتور سیکلت در کشور با این آمار بالای مجروح و فوتی که بر دست جامعه می‌گذارد؛ آیا ارزش تولید دارد یا خیر و از سویی دیگر این حجم از موتور آلودگی هوا را نیز تشدید می‌کند.

برنامه‌ای برای برخورد همه گیر در حوزه توقیف موتورسیکلت‌ها نداریم

وی گفت: امروز برنامه‌ای برای برخورد همه گیر در حوزه توقیف موتورسیکلت‌ها نداریم و تابستان امسال به دلیل اجرای طرح‌ها شبانه کاهش تصادفات موتورسیکلت‌ها را داشتیم.

سرهنگ صدفی ادامه داد: از جمله نقاط حادثه خیز قم تصادفات موتورسیکلت‌ها در شهر قم بلوار صدوق، بلوار بوعلی، میدان صدوق، میدان مفید و بلوار شهید کریمی بوده که کمیته‌ای در این زمینه تشکیل شد و تمام موتور سیکلت سواران از ساعت مشخصی در شب به پارکینگ منتقل می‌شدند که در نهایت این امر سبب شد در این ساعت تصادفات منجر به فوت در این مناطق نداشته باشیم.

وی با اشاره به اهمیت موضوع فرهنگ سازی و آموزش ترافیکی گفت: در مدارسی که آموزش‌های ترافیکی مربوط به موتورسیکلت به دانش آموزان داده می‌شود؛ اگر خانواده‌ها به این مسائل توجه داشته باشند دیگر اجازه استفاده از موتور را به فرزندان خود نخواهند داد.

رئیس پلیس راهور استان قم اضافه کرد: در راستای کاهش تصادفات موتورسیکلت‌ها که تأثیرگذار هم بوده موضوع غربالگری راکبین را دنبال کردیم و رانندگانی که تخلفات حادثه ساز داشتند وسیله آنان توقیف و آموزش‌های لازم به آنان داده شد و در مقطعی از ساعت ۹ شب به بعد تیم کنترلی راهنمایی و رانندگی قم با تدبیر فرماندهی انتظامی استان در مناطقی که راکبین اقدامات نمایشی انجام می‌دهند حضور یافته و اعمال قانونی صورت می‌گیرد.

سرهنگ صدفی با بیان اینکه برای کاهش آمار تصادفات موتورسیکلت در قم آموزش را به صورت جدی دنبال می‌کنیمبرای کاهش آمار تصادفات موتورسیکلت در قم آموزش را به صورت جدی دنبال می‌کنیم افزود: با راکبینی که امنیت ترافیکی شهر را بهم می‌ریزند و رفتار مخاطره آمیزی دارند برخورد قانونی و جدی می‌شود.

رئیس پلیس راهور استان قم تاکید کرد: توصیه ما این است که باید در حوزه فرهنگ سازی کاری جدی صورت گیرد و اگر قرار بود با توقیف موتورسیکلت‌ها نتیجه بگیریم، زودتر از اینها نتیجه را می‌دیدیم و در سال‌های گذشته سالانه بیش از ۴۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در شهر قم توقیف می‌شد که این امر اثر بخشی لازم در کاهش تصادفات را نداشته است.

علیرضا خلیلی، با بیان اینکه وضعیت موجود ترافیکی شهر قم از نظر تردد موتورسیکلت بررسی و گروه‌های هدف نیز شناسایی شدند گفت: آمار تصادفات فوتی موتورسیکلت‌ها در شهر قم زیاد است و مطالعاتی در زمینه کاهش سوانح موتورسیکلت در این شهر صورت گرفته که به اطلاعات خوبی از جمله پیک ساعات تصادفات، سن راکبین، علت تصادفات، علت فوتی‌ها و کاهش تصادفات و مواردی از این دست بوده است.

عوامل اساسی در کاهش تصادفات موتورسیکلت‌ها در قم

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم ادامه داد: عوامل اساسی در کاهش تصادفات موتورسیکلت‌ها مؤثر است که پرهیز از اقدامات غیرایمنی از سوی موتورسیکلت سواران، رفع نقص فنی وسایل نقلیه، عدم استفاده چندین نفر از یک موتورسیکلت از جمله مهمترین آنان است.

وی ابراز کرد: برخی از موتور سیکلت سواران به صورت خانوادگی از این وسیله نقلیه استفاده می‌کنند که به دلیل کوچک‌ترین حادثه دچار فوتی یا مصدومیت می‌شوند که در ورودی پردیسان این رخداد را شاهد بودیم.

وی در ادامه عنوان کرد: ایجاد پارکینگ‌های جلوی مدارس را خود مدارس پیگیری می‌کنند که این امر به دلیل انجام برخی سرقت‌ها و همچنین در راستای نظم بخشی به ورودی مدارس است.

خلیلی با بیان اینکه با ایجاد پارکینگ در جلوی مدارس مخالفت هستیم افزود: ما در مدارس آموزش‌هایی نیز می‌دهیم که به جای استفاده از موتورسیکلت از دوچرخه استفاده شود؛ چرا که این وسیله هم برای سلامتی افراد مفید و هم کنترل شده تر است؛ اما امروز وضعیت به گونه‌ای شده که متأسفانه افراد بیان می‌کنند که موتورسیکلت راحت تر، سریع‌تر و استفاده از آن آسان‌تر است این در حالی است که خطرات استفاده از آن دیده نمی‌شود.

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم عنوان کرد: با همکاری پلیس راهنمایی و رانندگی استان قم آموزش‌هایی را شروع کردیم و اتوبوس فرهنگ شهروندی راه اندازی شده و در نقاطی که تردد موتورسیکلت زیاد است این اتوبوس مستقر و فیلم‌های تصادفات پخش و آموزش‌های لازم ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه آموزش در سنین خاص اثر بخش است افزود: آموزش به افراد وقتی از سن لازم خود می‌گذرد، اثربخشی خود را از دست می‌دهد و حتی افرادی که آموزش می‌بینند در جامعه همان تخلفات را انجام می‌دهند و به مباحث آموزشی توجه لازم ندارند.

برای احداث پارکینگ موتورسیکلت در جلوی مدارس را در برنامه‌ای نداریم

وی ابراز کرد: برای احداث پارکینگ موتورسیکلت در جلوی مدارس را در برنامه‌ای نداریم و در هسته مرکزی و اطراف حرم مطهر و مناطق با تردد خاص ایجاد پارکینگ از سوی سازمان حمل و نقل شهرداری قم صورت می‌گیرد.

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم با اشاره به اقدامات در حوزه آموزش فرهنگ ترافیکی گفت: در خصوص آموزش فرهنگ ترافیک با همکاری پلیس راهور در مدارس سطح شهر قم اقدامات لازم صورت می‌گیرد و همکاران ما در سال جاری در ۲۰ دبیرستان حضور یافتند و آموزش‌های لازم به دانش آموزان ارائه شد.

خلیلی تصریح کرد: حساسیت‌ها در داخل خانواده‌ها باید افزایش یابد و در گذشته دانش آموزان از دوچرخه استفاده می‌کردند که این وسیله مطمئن‌تر و سالم‌تر است و خطرات کمتری به دنبال دارد.

وی افزود: در موضوع اقدامات آموزشی اولین کاری که صورت گرفته انجام مطالعات در خصوص علت اصلی تصادفات موتورسیکلت سواران بوده و معابری که بیشترین تصادفات را داشتند؛ شناسایی شدند و علت اصلی تصادفات توسط مأموران پلیس راهور احصا شده است.

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم ادامه داد: تخلفاتی که توسط راکبان صورت می‌گیرد شناسایی شده و موضوعات آموزشی بر اساس تخلفات حادثه ساز موتورسیکلت‌ها در سطح شهر ارائه می‌شود.

در ۶۷ درصد از تصادفات در سطح شهر قم موتورسیکلت‌ها درگیر هستند

خلیلی با اشاره به آماری از تصادفات در قم گفت: در ۶۷ درصد از تصادفات در سطح شهر قم موتورسیکلت‌ها درگیر هستند و ۳۳ درصد تصادفات نیز مربوط به سایر وسایل نقلیه است.

وی ادامه داد: آمار تصادفات موتورسیکلت با خودروهای سواری ۳۳ درصد، تعداد تصادفات موتورسیکلت با وسایل نقلیه سنگین ۱۵ درصد و تصادفات موتورسیکلت با سایر وسایل نقلیه ۷ درصد، تصادفات موتورسیکلت با موتورسیکلت ۹ درصد و تصادف موتورسیکلت با عابر پیاده ۱۵ درصد و سقوط از موتور سیکلت ۲۰ درصد بوده استآمار تصادفات موتورسیکلت با خودروهای سواری ۳۳ درصد، تعداد تصادفات موتورسیکلت با وسایل نقلیه سنگین ۱۵ درصد و تصادفات موتورسیکلت با سایر وسایل نقلیه ۷ درصد، تصادفات موتورسیکلت با موتورسیکلت ۹ درصد و تصادف موتورسیکلت با عابر پیاده ۱۵ درصد و سقوط از موتور سیکلت ۲۰ درصد بوده است.

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم افزود: طی بررسی‌های صورت گرفته نقاط حادثه خیز و ساعات تصادفات مشخص شده است که بر اساس جامعه آماری تصادفات بر اساس اعلام پلیس راهور و اورژانس، بیشترین تصادفات ۵ عصر تا ۵ بامداد است که علت این است که بخشی از موتور سواران که اغلب نوجوان و جوان هستند برای موارد تفریحی از این وسیله در این ساعات استفاده می‌کنند.

اوج ساعت پر تصادف موتورسیکلت‌ها در قم ۶ عصر تا ۹ شب است

خلیلی عنوان کرد: ۳۸ درصد تصادفات منجر به فوت راکبان و ۳۹ درصد مصدومان ناشی از تصادفات موتورسواران در همین ساعت‌ها است که اوج ساعت پر تصادف ۶ عصر تا ۹ شب است.

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم با بیان اینکه بررسی‌های لازم در نقاط حادثه خیز صورت گرفته که آشکار سازی علائم راهنمایی و رانندگی، خط کشی معابر و روشنایی معابر از جمله علل سوانح بوده افزود: ۱۴ معبر در شهر قم با بیشترین تعداد تصادفات شناسایی شده که ۲۰ درصد مربوط به نقاط حادثه خیز بوده که موضوعات تجهیز روشنایی، خطوط و اصلاح هندسی در دست اقدام است.

وی بیان کرد: رفتارهای پر ریسک و پرتکرار موتورسواران از حمله تردد در پیاده روها، حرکت در خلاف جهت، سبقت از راست و به صورت غیرایمن، عدم رعایت حق تقدم، ترک نشینی بیشتر از یک نفر، عدم رعایت فاصله طولی، عبور از چراغ قرمز، مانور بین وسایل نقلیه از جمله رفتارهای پرخطر و پر ریسک برخی از رانندگان موتور سیکلت بوده است.

عزت الله بهزادی نیا نیز گفت: در حوزه تصادفات موتورسیکلت که هم راکبین و هم عابرین پیاده که توسط راکبین دچار حادثه می‌شوند وضعیت خوبی در قم نداریم.

۵۰ درصد حوادث ترافیکی در قم از جانب موتورسیکلت با عابرین پیاده است

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان قم عنوان کرد: ۵۰ درصد حوادث ترافیکی در قم از جانب موتورسیکلت با عابرین پیاده است که در ۸ ماهه نخست امسال نزدیک به ۷ هزار نفر مصدومین ترافیکی استان قم مربوط به موتورسیکلت و عابرین پیاده بوده است.

بهزادی نیا افزود: بیشتر فوتی‌های تصادفات در قم مربوط به راکبین موتورسیکلت بوده که متأسفانه افراد با توجه به سرعت بالا و عدم استاندارد بودن برخی از محورهای شهری و عدم رعایت اصول ایمنی همانند استفاده کلاه ایمنی و شرایط ایمنی موتور سیکلت دچار حادثه شدند.

وی عنوان کرد: ۵۰ درصد از مأموریت‌های ترافیکی اورژانس قم مربوط به تصادفات موتورسیکلت است۵۰ درصد از مأموریت‌های ترافیکی اورژانس قم مربوط به تصادفات موتورسیکلت است و متوسط مصدومین ترافیکی ۲۴ هزار نفر بوده که برخی‌ها خود مراجعه کرده‌اند و توسط اورژانس منتقل نشدند.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان قم بیان کرد: مصدومیت افراد به دلیل اینکه محافظی ندارند در ناحیه سر، قفسه سینه، لگن و دیگر اندام‌ها است و آسیب‌ها در ستون فقرات آسیب‌های ماندگاری است و آسیب‌ها در ناحیه جمجمه نیز قابل جبران نیست.

بهزادی نیا افزود: برخی از موتورسواران خانوادگی سوار می‌شوند و به همین دلیل آمار مصدومین در تصادفات احتمالی بالا است و حتی مواردی داشته‌ایم که تا ۵ نفر هم در تصادفات دچار حادثه شدند و ۵۰ درصد مصدومین ترافیکی در شهر قم مربوط به موتورسیکلت سواران است.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان قم بیان کرد: هر فردی که در اثر سوانح رانندگی فوت می‌کند در حقیقت امید یک خانواده است که لطمات جبران ناپذیری را شاهد هستیم و امروز ۵۰ درصد هزینه‌های بیمارستانی در قم به درمان مصدومیت‌های ترافیکی اختصاص می‌یابد و هزینه‌های صورت گرفته از سوی دانشگاه علوم پزشکی قم در این بخش سالانه به ۶۱ میلیارد تومان می‌رسد.

منبع
مهر
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا